Piet(er) Stockmans
Piet(er) Stockmans in in 1940 geboren te Leopoldsburg. Hij studeerde beeldhouwkunst en keramiek aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Kunstonderwijs in Hasselt en aan het Staatliche Höhere Fachschule für Porzellan in Selb, Duitsland. Vanaf 1966 tot 1989 was hij de belangrijkste industrieel ontwerper in de porseleinfabriek van Royal Mosa te Maastricht. Daarnaast was hij ook docent industriële vormgeving aan het Stedelijk Hoger Instituut voor Visuele Komminukatie en Vormgeving te Gent en docent keramiekdesign aan de Design Academy Eindhoven.
Vanaf 1989 begon Stockmans als freelance designer. Hij vervaardigt zowel geïntegreerde kunst, namelijk designvoorwerpen zoals serviezen als kunstinstallaties, maar steeds staat het porselein centraal. Stockmans' werk kenmerkt zich door een ambachtelijke productie gecombineerd met een hedendaagse, experimentele aanpak. Zowel zijn designstukken als zijn kunstwerken kenmerken zich door het hagelwitte van het hardporselein en het zogenaamde Stockmansblauw. Dit blauw kan het best omschreven worden als het blauw van een zomerse hemel in België. Stockmans' designstukken worden gesigneerd met de naam Pieter Stockmans, terwijl hij zijn kunstwerken tekent met Piet Stockmans.
Sinds 1995 is Piet Stockmans Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen, en sinds 2010 woont en werkt Stockmans op de C-Mine site van Winterslag in Genk.
In 2010 organiseerde het Designmuseum in Gent een overzichtstentoonstelling van Stockmans' werken, maar daarnaast worden zijn werken ook getoond in musea zoals het New Yorkse Metropolitan Museum, het Londense Victoria & Albertmuseum, het Stedelijk Museum Amsterdam...
AP'ART stelde de kunstwerken van Piet Stockmans tentoon van 23 april 2017 tot 21 mei 2017, en op 8 december 2018 stelde hij zijn nieuwste boek No China voor in onze galerij. De inleiding werd voorzien door Jo Rombouts.
"Piet Stockmans koestert het medium porselein in al zijn facetten: hij ontwerpt industrieel geproduceerd serviesgoed, hij vervaardigt ambachtelijke objecten en hij creëert artistieke installaties. Telkens weet hij gevoelens en ritme uit te drukken in een materie die van nature koud en statisch is. Hierdoor krijgt zijn schijnbaar disparaat œvre een zeldzaam universele kracht. In zijn werk vloeien vorm en inhoud in elkaar, net zoals de kristallen van de materie op 1400°C onlosmakelijk met elkaar verbonden worden. Hierbij speelt de herhaling een paradoxale rol. Piet Stockmans heeft het repetitieve getransponeerd van een onvermijdelijk technisch proces in de industrie, tot een artistiek expressiemiddel in zijn vrije werk. De merkwaardige paradox ligt in het feit dat hij zichzelf nooit herhaalt, maar dat hij steeds verbaast met nieuwe, onverwachte wendingen. Piet Stockmans' witte wereld met blauwe accenten is zo even herkenbaar als onvoorspelbaar. Ze is een gave uitdrukking van tekens, die soms functioneel, maar altijd esthetisch zijn." - Jo Rombouts